Adobe ostaa Macromedian
Adoben tuotevalikoima on painottunut pitkälti printtimedian tarpeisiin ja perinteiseen DTP-tuotantoon. Macromedia puolestaan on nopeasti vallannut keskeisimmän sijan web-julkaisutyövälineiden kehittäjänä. Työnjako onkin ollut näin suhteellisen selkeä, vaikka tietysti kilpaileviakin tuotteita yrityksillä on. Macromedia on tuonut viime vuosina uusia tuotteita nopeasti markkinoille ja vastannut alan muuttuviin tarpeisiin tehokkaasti. Adobe puolestaan on keskittynyt kehittämään olemassa olevaa tuotevalikoimaansa ja edistämään PDF-formaatin käyttöä organisaatioiden dokumenttien hallinnassa.
Yhdistymisen ajankohta oli yllättävä, onhan Adoben tuloskehitys ollut viime aikoina mainio ja yhtiö julkaisi juuri uuden päivityksen Creative Suite -ohjelmistopaketistaan. Macromedia puolestaan on hehkuttanut tänä vuonna julkaistavaa päivitystä Flash-multimediaohjelmastaan historiansa merkittävimmäksi. Ehkäpä Adobella ei kuitenkaan uskota kasvun jatkuvan vain printtimediaan keskittyvällä tuotepaletilla vaan kasvua haetaan nykyisin niin keskeisestä mobiilibisneksestä. Siinähän Macromedian Flash-formaatti on saanut jo merkittävän jalansijan ja tuleva uusi Flash-versio entisestään lisää Flashin käyttöä mobiiliteknologian sovelluskehityksessä. Toinen syy yhdistymiseen voi olla Microsoftin suunnitelmat lisätä tulevaan Longhorn-käyttöjärjestelmäänsä Avalon-kehitysympäristö graafisten web-palveluiden tuottamiseen. Avalonista voi muodostua haasteellinen kilpaileva tekniikka Flashille ja sen takia Macromediakin näki ehkä parhaaksi hankkia isommat muskelit Flashin taakse.
On mielenkiintoista nähdä millaiseksi tämän "Macrodoben" tuotevalikoima ajan myötä muodostuu:
Macromedialla on monia lupaavia uusia tuotteita, kuten Contribute, FlashPaper ja Captivate, joiden toivoisi löytävän tuotekehitysvoimaa myös Adoben suojissa. Lisäksi palvelinohjelmistojen (Cold Fusion, Flash Communication Server, Breeze ym.) kehitys todennäköisesti jatkuu, koska ne tukevat hyvin muita tuotteita.
*****
USA:n kilpailuviranomaiset eivät vielä ole ottaneet kantaa yhdistymiseen. Adobesta tulee kaupan myötä web- ja printtijulkaisu-ohjelmistojen "Microsoft" ja se saattaa vielä tuoda mutkia matkaan. Isompiakin yrityskauppoja on jouduttu perumaan monopoli-epäilyjen vuoksi.
Kommentit
Lähetä kommentti