Nyt fillarit esiin!

Nyt kun suurin osa katupölystä on pesty pois ja väylät kuivuneet, voi taas hyvällä syyllä jättää auton käytön vähemmälle, ja hyötypyöräillä niin paljon kuin mahdollista. Kaupungissa polkupyörän käyttö on paitsi itselle ja ilmastolle edullista, niin myös yllättävän kätevä ja nopea tapa liikkua. Fillarin voi pysäköidä ilmaiseksi mihin tahansa ja täydellinen vapaus reitin valinnassa tekee pyöräilijästä riippumattoman oman tiensä kulkijan. Sitä paitsi fillarointi on hauskaa, varsinkin jos virittelee iPodiin soittolistan, joka antaa ylimääräistä potkua ketjujen pyöritykseen!

Jos nyt joku huono puoli täytyy ihan etsimällä etsiä, niin se on ehkä se, että sateen sattuessa häviää pyöräilyn nautinto kyllä melko nopeasti...

Tampereella on mielestäni huomioitu kevyenliikenteen tarpeet suhteellisen hyvin. Tosin ainahan parantamisen varaa on. Eniten polemiikkia taitaa aiheuttaa pyöräily Hämeenkadulla, missä kesäiseen aikaan pyöräilijät voivat kulkea jalkakäytävillä jalankulkijoiden seassa. Muutaman kerran olen itsekin sinne pyöräillessä eksynyt ja eihän se mitään mukavaa ole pyöräilijöille eikä kävelijöille. Parasta olisikin, jos pyöräilijät voitaisiin ohjata eri reiteille keskustassa. Tuskinpa sekään kuitenkaan käytännössä toimisi, koska monet pyöräilijätkin yleensä kulkevat lyhintä mahdollista reittiä. Minkähän takia muuten automarkettien pysäköintipaikoillakin kaikki yrittävät pysäköidä mahdollisimman lähelle ovia. Muutama sata metriä ylimääräistä kävelyä painavien kantamusten kanssa toisi mukavasti sitä niin sanottua arkipäivän liikuntaa!

Eilisellä pyöräretkelläni muuten huomasin, että jos talouden tilaa tarkkaillaan rakentamisen määrällä, niin Tampereella ei taantuman merkkejä ainakaan ole ilmassa. Joka puolella rakennetaan ja korjataan kiivaasti. Toimitiloja rakennetaan keskustassa ja asuntorakentamista täydennetään keskustan liepeillä. Kaupallekin syntyy runsaasti uusia neliöitä, mm. työt Ikean tontilla ja sen ympäristössä Lahdesjärvellä näyttävät pääsevän vihdoin vauhtiin. Läntinen ohikulkutiekin valmistuu syksyllä, jolloin ruuhkatkin tällä seudulla helpottavat:



Jos köröttely autojonossa ei innosta, pyöräteille mahtuu vielä hyvin mukaan!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Virtuaalinen näppäimistö

MachtUrlaub 2008: Mittelbau-Dora

Web-selainten markkinaosuudet 3/2008