lauantai 12. huhtikuuta 2008

Adobe Media Player

Adobe julkaisi tällä viikolla kilpailijan Microsoftin Media Player -soittimelle. Adoben Media Player (AMP) on lähinnä tarkoitettu jakelukanavaksi televisioyhtiöille, jotka tarjoavat palvelun kautta ilmaista sisältöä mainoksin höystettynä. Sisällöntuottajille onkin tarjolla monenlaisia Rich Media -mainosjärjestelmiä, jotka mahdollistavat mm. mainoksien tarkemman kohdistamisen ja seurannan sekä mainossisällön muuttamisen jälkikäteen. Adobe Media Player tukee sekä FLV- että H.262 -video-formaatteja ja videota tarjoillaan sekä streamattuna että ladattavina leikkeinä, jolloin videoita voi katsella myös offline-tilassa. AMP toimii sekä Windows- että Mac-tietokoneissa. Se on rakennettu Adoben uudelle AIR-Runtime -alustalle, jonka suosion Adobe toivoo lisääntyvän verkon kautta toimivien sovellusten ohjelmointialustana.

Muutaman kokeilun perusteella Adobe Media Player vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta konseptilta, mutta kovin vanhalla tietokoneella ja hitailla nettiyhteyksillä ei palvelun käyttö ole mielekästä. Laadukas HD-video vaatii tehokkaan nykyaikaisen tietokoneen. YouTuben suttuiset, mutta nopeasti latautuvat videot tarjoavat monelle sittenkin vielä paremman käyttäjäkokemuksen. Mutta jos palveluun saadaan koottua riittävän mielenkiintoista katsottavaa, niin ehkäpä tällekin viritelmälle löytyy käyttäjiä. Adobe näyttääkin esimerkkiä muille omalla Adobe TV -kanavallaan:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti