Microsoftille jättisakot?

EU:n kilpailukomissaari on hylännyt Microsoftin sovittelutarjouksen kiistassa, joka koskee määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä. Microsoft saaneekin lähiaikoina jobinpostia Euroopasta, ja joutunee maksamaan roimat sakot multimediasoittimensa (Media Player) liian tiiviistä integroinnista Windows-käyttöjärjestelmään.

Tietysti maailman johtavalla ohjelmistojen valmistajalla on täysi oikeus kehittää omia sovelluksiaan kilpailemaan myös viihdeohjelmistojen markkinoilla. Microsoftin asema on kuitenkin erilainen muihin toimijoihin verrattuna ja tämän se on (tarkoituksella) unohtanut jo useita kertoja.

Käyttöjärjestelmän ja sovelluksien tiukassa integroinnissa on varmasti hyötynsä, minkä huomaa selvästi Applen hyvin toimivissa tuotteissa. Windowsin "kaatuiluthan" johtuvat usein muiden valmistajien sovellusohjelmien virheistä ja oheislaitteiden ajurien yhteensopimattomuudesta Windows-järjestelmään. Applen tavasta sisällyttää multimediaohjelmistojaan MacOS-käyttöjärjestelmäänsä ei kenelläkään ole kuitenkaan huomauttamista. Macin markkinaosuushan on maailmanlaajuisesti vain muutamien prosenttien luokkaa.

EU:n kilpailukomissaarilla ja hänen alaisillaan riittäisi kuitenkin paljon töitä myös EU:n alueella. Suomestakin löytyy vastaavia esimerkkejä. Kaupan keskusliikkeillä on ollut jo pitkään määräävä markkina-asema ketjuissa myytävien tuotteiden valinnassa. Pienten paikallisten tuottajien on usein mahdotonta edes neuvotella tuotteiden jakelusta, koska ketjujen tuotevalikoima on hyvin pitkälle keskusjohtoisesti määrätty. Edes ulkomaisen kilpailun tulo saksalaisen Lidlin muodossa ei saanut keskusliikkeitä reagoimaan kilpailuun muulla kuin hinnalla ja entisestään lisäämällä halpojen ulkomaisten tuotteiden tarjontaa. Milloinkahan kaupan keskusliikkeiden johdossa ymmärretään, että tuotevalikoima ja erityisesti paikallisen tarjonnan huomioiminen valikoimassa voi myös olla kilpailukeino?


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Virtuaalinen näppäimistö

MachtUrlaub 2008: Mittelbau-Dora

Web-selainten markkinaosuudet 3/2008